Voor deze opdracht ging ik opzoek naar het social media gebruik van bedrijven, en dan in het bijzonder bedrijven die daar succesvol in zijn. Effectief gebruik van bedrijven op Social Media is natuurlijk een compleet nieuw werkveld, en de kansen zijn enorm. Een succesvol Social Media gebruik kan enorm veel aandacht genereren, en dat op de media waar gemiddeld jongere 3 uur per dag op besteed (!).

Toevallig werd ik tijdens het zoeken ‘getagd’ door een vriend in een Facebook-post van Bol.com, en dat was niet de eerste keer. Bol post enorm vaak en ze gebruiken hun sociale platform om in te spelen op jeugdige trends zoals meme’s en andere internethumor. Soms is dit, zoals de internetjeugd die ze willen gebruiken zou zeggen, een beetje try-hard, en dan krijg je een beetje het effect wat je krijgt als ouderen hip proberen te zijn met internettaal en grapjes (plaatje), maar vaak is het ook enorm grappig. Het zorgt er in ieder geval voor dat ze onder de aandacht komen, en dat blijkt uit een slordige 900 duizend likes/volgers op Facebook (ter vergelijking: Coolblue heeft er 450,000).

Afbeeldingsresultaat voor what is up fellow kids

Bol.com valt op vanwege de vele, korte, leuke grapjes die ze posten op hun media. Ze gebruiken het niet voor reclamedoeleinden of marketingdingen, maar indirect zit er wel een marketing-aspect aan. Ze gebruiken voor hun grappen een eigen stijl en producten en zaken die bekend voorkomen als je bij bol.com shopt (reviews e.d.). De grappen zijn soms best gewaagd en sommigen zouden misschien bij een bepaald publiek niet in de smaak vallen, maar ze houden het veelzijdig genoeg om een breed publiek aan te spreken. Ze posten best vaak, maar niet te vaak (+- eens per drie dagen).

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, tekst
Een voorbeeld van een post die maar door een zeer beperkt publiek (fans van het oude YouTube-kanaal Mastermovies) wordt gesnapt, maar voor diegenen (zoals ikzefl) wel hilarisch is

Ik denk dat Bol.com snapt hoe sociale media werkt. Mensen scrollen door een tijdlijn en kijken niet met volledige aandacht naar wat er voorbij komt, dus de posts moeten meteen aandacht trekken. Ze zijn dan ook kleurrijk en simpel, met weinig woorden en aantrekkelijke plaatjes. Bol blijft weg van aanbiedingen of lange verhalen posten omdat mensen dat toch niet gaan lezen, en dan zouden de posts al snel hinderlijk worden. Ze spelen in op een breed publiek, maar richten zich het meest op het publiek dat ook de meeste tijd op internet besteed.

De NS kwam op een soortgelijke manier aan mijn aandacht. Een simpele Google-zoekactie “Bedrijven die het goed doen op Sociale Media”, bracht me op een pagina waar meerdere hilarische acties van de NS tentoon werden gesteld. Vooral in reacties op klantvragen en (onterechte) klachten blinken ze uit met gevatte opmerkingen. Ze vinden “dat ze best een beetje mogen plagen”.

De verhalen die ze zelf posten zijn best uitgebreid, maar wel interessant. Het design is doeltreffend en valt op (geel) en ze focussen op persoonlijke verhalen waar het publiek zich iets bij voor kan stellen en zich in kan leven. Ze zijn ook zeer actief op YouTube met veel hoge kwaliteit content.

Daarnaast is de sociale media een enorm groot klantenservice-medium voor de NS. Ze zijn 24 uur per dag bereikbaar en reageren vaak enorm snel. Zo spelen ze in op de vragen van hun publiek: treinreizigers die een probleem met het OV hebben en dat zo snel mogelijk moeten oplossen. Hun social media-gebruik heeft dus twee kanten waar een kijker allebei mee wordt geconfronteerd wanneer ze op zoek gaan naar een plek om hun vraag te stellen of om te klagen. De klachten worden vaak netjes behandeld.

Wat ik mee zou kunnen nemen voor mijn persoonlijk gebruik is de geselecteerde inhoud die ze posten. Ze limiteren zich tot relevante content, niet te vaak, maar wel engaging en interessant.